Πέμπτη 30 Οκτωβρίου 2008

ΥΔΡΟΠΛΑΝΑ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Του Φώτη Φωτεινού

Τίτλοι τέλους για την AirSea Lines; Πιθανόν, αν κάποιος λάβει υπόψη την επιστολή που απέστειλε ο ιδρυτής της εταιρείας στην Ελλάδα, κ. Μιχάλης Πατέλης στους δημοσιογράφους που καλύπτουν το υπουργείο Μεταφορών, παραθέτοντας τα προβλήματα βιωσιμότητας που αντιμετωπίζει η AirSea Lines.

«Τέσσερα χρόνια αντιμετωπίζουμε πολλά προβλήματα, λόγω των αργών ρυθμών διεκπεραίωσης των υποθέσεων από τις δημόσιες υπηρεσίες και πλέον έχουμε φτάσει στα όρια, ως επιχείρηση, που έχει επενδύσει πάνω από 20 εκατ. ευρώ και απασχολεί πάνω από 70 άτομα προσωπικό», αναφέρει ο κ. Πατέλης, καταδεικνύοντας τα γραφειοκρατικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η εταιρεία, τα οποία, σε μεγάλο βαθμό, δικαιολογούνται, καθώς η AirSea Lines εφηύρε μια νέα αγορά.

«Επιπλέον, η επίμονη καθυστέρηση λειτουργίας υδατοδρομίου στην Αθήνα μας καθιστά παράλυτους, με αποτέλεσμα καθημερινά να ξοδεύονται τα χρήματα που έχουν ήδη επενδυθεί, να απολύεται προσωπικό της εταιρείας και σε γενικές γραμμές, η εταιρεία να οδηγείται στη μη ικανότητα λειτουργίας», συμπληρώνει ο ιδρυτής της AirSea Lines Ελλάδας, απευθύνοντας ουσιαστικά απέλπιδα προσπάθεια στο ελληνικό Δημόσιο να διευκολύνει τη παρουσία της στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, τα μηνιαία έξοδα της AirSea Lines, μαζί με τα έξοδα προσωπικού, ανέρχονται σε 700.000 ευρώ, την ίδια ώρα που, τους χειμερινούς μήνες, τα ημερήσια έσοδα μόλις που ξεπερνούν τις 3.000 ευρώ.

«Στον αέρα» η επένδυση των 20 εκατ. ευρώ

Αν και τα εφετινά αποτελέσματα ήταν τα καλύτερα για την εταιρεία, αφού κατάφερε το καλοκαίρι, με την προσθήκη ακόμα ενός υδροπλάνου (3 συνολικά), να διεξάγει 1.850 πτήσεις, μεταφέροντας 13.100 επιβάτες, φαίνεται ωστόσο ότι οι μέτοχοι έχουν πλέον «αγριέψει». Μέτοχοι της εταιρείας είναι δυο επενδυτικά fund, η Rab Capital με ποσοστό 17,16% και η Fidelity με ποσοστό 9,56%. Στον όμιλο των επενδυτών της AirSea Lines δεύτερος μεγαλομέτοχος είναι ο Καναδός Thomas Grenville, με ποσοστό 12,62%.

Παρ’ όλα ταύτα, η μη διεξαγωγή πτήσεων, για δεύτερο συνεχή καλοκαίρι στο Αιγαίο, αλλά και η έλλειψη υδατοδρομίου στην Αθήνα (η εταιρεία διεκδικεί το Φάληρο) αποτελούν για την εταιρεία «πλήγμα» στη βιωσιμότητά της.

Η AirSea Lines δημιούργησε μια νέα αγορά, ενώ μέχρι και το 2004 δεν υπήρχε νομοθετικό καθεστώς για τη λειτουργία αεροδρομίων επί υδάτινης επιφάνειας και καμία διακριτή αποσαφήνιση αρμοδιοτήτων μεταξύ των εμπλεκομένων φορέων (ΥΠΑ- Λιμενικό).

Τις πρώτες γενικές κατευθύνσεις για την ίδρυση αεροδρομίων επί υδάτινης επιφάνειας στην Ελλάδα έδωσε το νομοσχέδιο 3333/2005 («αδειοδότηση και λειτουργία αεροδρομίων επί υδάτινης επιφάνειας»). Τον ίδιο χρόνο εκδόθηκε κοινή υπουργική απόφαση, η οποία έθετε ως όριο τη διεξαγωγή τριών πτήσεων την ημέρα ανά προορισμό.
Ο νόμος για τα υδροπλάνα (3333/05) παρέπεμπε τη ρύθμιση κρίσιμων θεμάτων (συχνότητα δρομολογίων, έγκριση για τη διενέργεια πτήσεων τσάρτερ ή διακομιδής ασθενών) σε Προεδρικό Διάταγμα, το οποίο θα έπρεπε να εκδοθεί εντός έξι μηνών.

Ωστόσο, έχουν περάσει τέσσερα χρόνια και το ΠΔ δεν έχει εκδοθεί ακόμα, εξαιτίας ενστάσεων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας για την αποσαφήνιση θεσμικών ζητημάτων, όπως των απαιτούμενων κανόνων λειτουργίας και ασφάλειας των υδατοδρομίων, τις περιοχές κίνησης και ελιγμών των υδροπλάνων, καθώς και πληθώρας τελωνιακών και αστυνομικών διατάξεων.

Δεν υπάρχουν σχόλια: