Παρασκευή, 3 Οκτωβρίου 2008

ΠΡΟΣ ΤΑ ΚΑΤΩ ΤΑ ΝΑΥΛΑ

ΠΡΟΣ ΤΑ ΚΑΤΩ ΤΑ ΝΑΥΛΑ.

Του Κώστα Νάνο
Περαιτέρω πτώση των ναύλων κατά 17% στο τέταρτο τρίμηνο του έτους, προβλέπουν Αμερικανοί αναλυτές, την ίδια ώρα που εντείνονται οι φήμες ότι μετά την Fortis, προβλήματα θα εμφανίσουν και άλλες τράπεζες που είχαν συσσωρεύσει μεγάλα κέρδη από το ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο τους.
Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται σε έκθεση του ναυλομεσιτικού γραφείου στον Πειραιά “George Moundreas & Co”, όσο η κρίση βρίσκεται σε αυτή τη φάση, με την οικονομία χωρίς ουσιαστικά τραπεζικό σύστημα, είναι άγνωστο πόσο θα διαρκέσει και κατά συνέπεια η γενική πτώση της ζήτησης αγαθών σε Δύση και Ανατολή είναι δύσκολο να ανακοπεί.Αυτός είναι και ο λόγος -όπως αναφέρει στην έκθεση o κ. Γιώργος Γρηγοριάδης, αναλυτής της ναυλομεσιτικής εταιρείας G. Moundreas, που σημειώνεται πτώση των τιμών χάλυβα στο παγκόσμιο εργοστάσιο στην Κίνα, κατά 17% από τον Ιούνιο, ενώ τα αποθέματα σιδηρομεταλλεύματος στα κινεζικά λιμάνια που ήταν 70 εκατομμύρια τόνοι στις αρχές Σεπτεμβρίου, παραμένουν τα ίδια και στις αρχές Οκτωβρίου. Μάλιστα, για τον ίδιο λόγο, η Arcelor Mittal αποφάσισε μείωση της παραγωγής χάλυβα στην Ευρώπη κατά 17%.
Την ίδια ώρα, η ιαπωνική αγορά αυτοκινήτων σημείωσε το Σεπτέμβριο χαμηλό 34 ετών, η βιομηχανική παραγωγή των ΗΠΑ σημείωσε τη μεγαλύτερη πτώση από το 1984 και παράλληλα η Ρωσία ανακοινώνει και αυτή μείωση της βιομηχανικής παραγωγής το Σεπτέμβριο, για πρώτη φορά από το 1998.Όλα αυτά συνηγορούν στο συμπέρασμα ότι είναι δύσκολο με τέτοιες συνθήκες να εξελιχθεί γρήγορα ο κύκλος ανάκαμψης της παγκόσμιας οικονομίας.
Αρκεί, όμως, ως αποτέλεσμα της έναρξης της ανάκαμψης, να σημειωθεί μια αύξηση της κατανάλωσης του χάλυβα, δηλαδή των μεταφορών σιδηρομεταλλεύματος και μεταλλουργικού άνθρακα, που αποτελούν σχεδόν το 30% των παγκόσμιων μεταφορών χύδην για να ενισχυθεί ο μηχανισμός της ναυλαγοράς, υπό συνθήκες μάλιστα αύξησης του τονάζ με νεότευκτα πλοία.
Πάντως, είναι ανακριβής -όπως διευκρινίζεται στην έκθεση του ναυλομεσιτικού γραφείου- η άποψη ότι η απραξία στις αγοραπωλησίες τονάζ οφείλεται στην αδυναμία των υποψήφιων αγοραστών να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση λόγω της κρίσης στο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα. Οι δυσκολίες υπάρχουν αλλά δεν είναι ο καθοριστικός παράγοντας.
Η ρευστότητα της μεταβατικής αυτής περιόδου αναγκάζει τους πλοιοκτήτες να τηρήσουν στάση αναμονής έως ότου ξεκαθαρίσει το τοπίο της επόμενης μέρας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: