Κυριακή 10 Αυγούστου 2008

Ημερόπλοια: Ώρα μηδέν


Η Πολιτεία να κοιτάξει «κατάματα» τα προβλήματα των ημεροπλοίων και να δώσει νέα σύγχρονη δομή στον κλάδο.

Ο Θαλάσσιος Τουρισμός αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι για την Ελληνική Τουριστική Βιομηχανία και για την Ελληνική Οικονομία. Την τελευταία δεκαετία, η εξέλιξη του κλάδου των ημερόπλοιων σκαφών, καθώς και οι απαιτήσεις των τουριστών επισκεπτών έχει δώσει άλλη μορφή και άλλο επίπεδο στην πορεία και στις παροχές του.

Ο πρωταρχικός ρόλος της ασφάλειας, των ελληνικών σκαφών που πραγματοποιούν κρουαζιέρες στα ελληνικά χωρικά ύδατα, στην έως τώρα πορεία της δεν έχει δώσει καμία αρνητική εικόνα έως σήμερα. Όσον αφορά στα σοβαρά οικονομικά προβλήματα που αντιμετώπισαν κάποιες Ελληνικές Εταιρείες κρουαζιέρας στο παρελθόν, η αλήθεια είναι πως η κρίση αυτή συνεχίζει να ταλαιπωρεί και ίσως να αφανίσει κάποιες μικρομεσαίες επιχειρήσεις όπως είναι και αυτές του κλάδου μας.

Δυστυχώς, παρόλο που η Ελλάδα στηρίζει ένα μεγάλο κομμάτι της Οικονομίας της στην Τουριστική Βιομηχανία και ιδιαίτερα στον Θαλάσσιο Τουρισμό, δεν υπάρχουν καθόλου οι κατάλληλες δομές και αποφάσεις στήριξης των μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων που εκπροσωπούν το κομμάτι του Θαλάσσιου Τουρισμού. Δυνατότητα να αντιστραφεί το κλίμα υπάρχει φυσικά με τους κατάλληλους και καλύτερους χειρισμούς από την Πολιτεία.

Στην κορυφή της παγκόσμιας ναυτιλιακής «πυραμίδας», τα μέλη της οποίας με τα πλοία τους μεσουρανούν στις παγκόσμιες θαλάσσιες μεταφορές, βρίσκεται για μια ακόμα χρονιά η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία και οι άνθρωποί της. Με στόλο 3.153 πλοίων (μεγαλύτερα των 1000gt) και συνολική χωρητικότητα που αγγίζει τους 167.2 εκατομμύρια dwt, οι Έλληνες πλοιοκτήτες αντιπροσωπεύουν το 15,5% της παγκόσμιας χωρητικότητας, ενώ την ίδια στιγμή η «γαλανόλευκη», δηλαδή το εθνικό μας νηολόγιο, κατέχει την ίδια θέση παγκοσμίως και την πρώτη στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Έχοντας μάλιστα οι Έλληνες πλοιοκτήτες συμμάχους τους την Κυβέρνηση που απλόχερα «μοιράζει» χαριστικούς νόμους για ελαφρότερες φορολογήσεις, αλλά και ελαστικότερες Οργανικές συνθέσεις στα υπό ελληνική σημαία πλοία, έχουν καταφέρει, για πολλοστή χρονιά άλλωστε, να συνεισφέρουν στην εθνική μας οικονομία πάνω από 17.000.000 €, ενώ όλες οι υπάρχουσες και καταγεγραμμένες ενδείξεις συνηγορούν ότι το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισέρρευσε στην χώρα το 2007 θα συνεχίσει την ανοδική του πορεία και το 2008.

Αν και το 2007 υπήρξε αστάθεια της παγκόσμιας ναυλαγοράς οι απανταχού Έλληνες εφοπλιστές κατάφεραν όχι μόνο να «επιβιώσουν», αλλά και να αυξήσουν τα «βαπόρια» τους κατά 900 περίπου «κομμάτια», γεγονός που τους δίνει τη δυνατότητα να είναι ίσως οι μοναδικοί «ρυθμιστές» των θαλάσσιων μεταφορών και ειδικότερα στις μεταφορές του «μαύρου χρυσού». Είναι αξιοσημείωτο ότι οι Έλληνες ποντοπόροι εφοπλιστές διαχειρίζονται το 21.7% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων και το 20,4% του παγκόσμιου στόλου των φορτηγών μεταφοράς χύδην φορτίων.

Βέβαια, όλα τα ανωτέρω για την ποντοπόρο ναυτιλία με τις ξένες σημαίες και τα ξένα πληρώματα, η στήριξη και η χορήγηση ίσων ευκαιριών και δυνατοτήτων σε όλες τις μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες αυτή τη στιγμή κυριαρχούν στην Ελληνική Κρουαζιέρα είναι πολύ σημαντική προσφορά για την κρίση που περνάει αυτή τη στιγμή ο χώρος. Δυστυχώς, ο ανταγωνισμός με τα μεγάλα ευρωπαϊκά, αλλά και αμερικανικά γκρουπ είναι πολύ μεγάλος. Είναι δύσκολο να ανταγωνιστούμε τέτοιες επιχειρήσεις με τέτοιες υποδομές και οργάνωση όταν πίσω από αυτές κρύβεται η μεγάλη προσφορά της Πολιτείας τους.

Εδώ στην Ελλάδα υπάρχει χώρος δράσης και μάλιστα αρκετός για μεγάλα και μικρά σχήματα όμως μόνο στην περίπτωση που υπάρξουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις και στηρίξεις. Τα αποτελέσματα στις Ελληνικές Τουριστικές Επιχειρήσεις είναι πολύ άσχημα και δυστυχώς γίνονται ολοένα και χειρότερα με τον ανταγωνισμό να μεγαλώνει συνεχώς και συνάμα να αυξάνονται οι απαιτήσεις και ανάγκες των επισκεπτών.

Η θέση της Πολιτείας;

Στάσιμη και ανύπαρκτη, τουλάχιστον στον κλάδο μας. Από το 2004 έως σήμερα κανείς υπουργός δεν έχει δεχτεί την Ένωσή μας, είναι όπως καταλαβαίνετε πολυάσχολος ή απαξιεί να ασχοληθεί μαζί μας. Ένα μεγάλο μηδέν. Δύο σημαντικές βοήθειες που μπορούν να κρατήσουν πολλές επιχειρήσεις στην αγορά είναι οι εξής:

· Η ένταξη των επιχειρήσεων Κρουαζιέρας στον Αναπτυξιακό Νόμο, καθώς και
· Η κατάργηση της πολύ επιβαρημένης φορολογίας στο εισιτήριο του επιβάτη επιπλέον του καθαρού ναύλου.

Είναι απαράδεκτο να στηρίζεται η Ελληνική Οικονομία στην Τουριστική Βιομηχανία και να εντάσσει στον Αναπτυξιακό Νόμο επιλεκτικά μόνο πέντε επιχειρήσεις, που δραστηριοποιούνται στον χώρο της κρουαζιέρας, από τις οποίες καμία δεν είναι στις ημερήσιες κρουαζιέρες! Αξίζει να σημειώσουμε ότι ο κλάδος μας αποτελεί τον μεγαλύτερο θαλάσσιο «στόλο» και μεταφέρει πάνω από 4.000.000 επιβάτες κάθε τουριστική περίοδο, οι οποίοι προέρχονται από όλες τις κατηγορίες εισοδημάτων και παρόλα αυτά δεν συμπεριλαμβάνεται στον Αναπτυξιακό Νόμο.

Οι ευκαιρίες πρέπει να είναι ίσες σε όλους τους κλάδους και τις επιχειρήσεις και όχι να υπάρχουν τέτοιου είδους φραγμοί στην ανάπτυξη και απόδοση κάποιων επιχειρήσεων και ιδιαίτερα για μικρότερα σχήματα που προσπαθούν να αποδώσουν αλλά και να αποφέρουν κέρδη στην Κρουαζιέρα.

Το εισιτήριο του επιβάτη είναι ήδη υψηλό μια και επιβαρύνεται με διάφορους φόρους, που καλείται να καταβάλει ο κάθε πλοιοκτήτης υπέρ τρίτων. Είναι φυσικό να υπάρχει έντονος ανταγωνισμός με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες και ειδικά με τη γειτονική μας χώρα, την Τουρκία, όταν τα τελευταία χρόνια έχει δώσει μεγάλη σημασία στην Τουριστική της Βιομηχανία αυξάνοντας κάθετα τον αριθμό επισκεπτών της στους 25.000.000 επισκέπτες, ρίχνοντας φυσικά το ποσοστό της Ελλάδας.

Είναι πολύ λογικό, όταν το εισιτήριο που καλείται να καταβάλλει ο επιβάτης επιβαρύνεται αποκλειστικά και μόνο με το Φ.Π.Α., ενώ στα δικά μας εισιτήρια υπάρχουν τόσο πολλοί φόροι και κρατήσεις, που τελικά φτάνει σε ένα ποσό μη προσιτό για τους επισκέπτες.

Προβλήματα των Ημερόπλοιων Σκαφών

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν συνοπτικά τα ημερόπλοια σκάφη στα ελληνικά λιμάνια είναι:

· Προβλήματα ελλιμενισμού και κακές παροχές υπηρεσιών σε πολλά λιμάνια της Ελλάδας (έλλειψη νερού, ηλεκτρικού, υποδομών κ.ά.)
· Μικρά λιμάνια για ελλιμενισμό πολλών σκαφών.
· Φόρος για την προσέγγιση κάθε λιμανιού, με αποτέλεσμα την αλματώδη αύξηση της τιμής του εισιτηρίου.
· Έλλειψη κατανόησης πολλές φορές από τις τοπικές λιμενικές Αρχές χωρίς όμως να λαμβάνουν υπόψη τις καθημερινές και πρακτικές δυσκολίες των σκαφών.

Η ομορφιά ενός ημερόπλοιου σκάφους είναι να σε ταξιδέψει σε μέρη δύσβατα, παρθένα και αξιόλογα, χαρίζοντας στον τουρίστα – επισκέπτη εξερεύνηση, χαλάρωση, εμπειρίες και γνώση. Εμείς αυτό που περιμένουμε και προσδοκούμε από την Πολιτεία, είναι η μέριμνα και προσοχή του κλάδου μας, μια και κανείς έως τώρα δεν είχε δώσει την κατάλληλη προσοχή ή την αρμόζουσα σημασία στον σημαντικό αυτό κλάδο του Τουρισμού. Εκτελούμε πολύ αξιόλογο έργο για τον Ελληνικό Τουρισμό μια και η Ελλάδα έχει να προσφέρει εκτός από τις φημισμένες ορατές και βατές ομορφιές σε διάφορα σημεία της χώρας μας και άλλες εμπειρίες σε αφανή και δύσβατα σημεία, όπου εκεί καλούμαστε εμείς να βοηθήσουμε και να προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Μερικές φορές νοιώθουμε οι «αφανείς ήρωες» του τουρισμού μια και οι εμπειρίες των εκδρομών που προσφέρουμε είναι απερίγραπτες και αξέχαστες για τον τουρίστα – επισκέπτη.

2 σχόλια:

eva είπε...

Με γεια το καινούργιο ιστολόγιο και καλά ταξίδια στις ιντερνετικές θάλασσες :))

nikos είπε...

Σ' ευχαριστώ πολύ.