Τρίτη, 11 Νοεμβρίου 2008

DIFFICULT SITUATIONS

ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ

Σε τεντωμένο σκοινί… «ισορροπεί» η παγκόσμια ναυτιλία, καθώς έκδηλος είναι πλέον ο φόβος στην αγορά ότι ο Δεκέμβριος, θα είναι μήνας πτωχεύσεων.

Η πτώση των ναύλων σε επίπεδα που καθιστούν αδύνατη για πολλές εταιρείες την κάλυψη των συμβατικών τους υποχρεώσεων, η έλλειψη ενέγγυων επιστολών (Letters of Credit) που βάζει φραγμούς στην διακίνηση των εμπορευμάτων και την ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου, σε συνδυασμό με την ραγδαία μείωση κατά 70% μέχρι στιγμής της αξίας των φορτηγών πλοίων, έχουν δημιουργήσει ένα ασφυκτικό οικονομικό περιβάλλον.
Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν στο Capital.gr ναυτιλιακοί παράγοντες που θεωρούνται άριστοι γνώστες της αγοράς, ακόμα και αν αύριο ανατρεπόταν άρδην το άσχημο οικονομικό κλίμα, είναι τόσο βαθιές οι επιπτώσεις που φαίνεται ότι έχει προκαλέσει πλέον η υπάρχουσα κρίση, ώστε φαντάζει απίθανο να μην «χυθεί… αίμα».
Υπάρχουν βέβαια και οι πιο αισιόδοξοι που υποστηρίζουν ότι η κρίση στην ναυτιλιακή αγορά ξηρού φορτίου οφείλεται ξεκάθαρα στην έλλειψη χρηματοδότησης του εμπορίου ως αποτέλεσμα της μειωμένης εμπιστοσύνης στην διατραπεζική αγορά και ότι το φαινόμενο αυτό σύντομα θα εκλείψει. Η εκ νέου ενίσχυση του εμπορίου θα οδηγήσει σε σταθεροποίηση και πάλι της ναυτιλιακής αγοράς.
Όσο πάντως η κρίση βρίσκεται σε μια φάση, με την οικονομία χωρίς ουσιαστικά τραπεζικό σύστημα, είναι άγνωστο πόσο θα διαρκέσει και κατά συνέπεια η γενική πτώση της ζήτησης αγαθών σε Δύση και Ανατολή είναι δύσκολο να ανακοπεί.
Εν τούτοις, θεωρείται λανθασμένη από ορισμένους ναυλομεσιτικούς κύκλους, η άποψη ότι η απραξία στις αγοραπωλησίες τονάζ οφείλεται στην αδυναμία των υποψήφιων αγοραστών να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση λόγω της κρίσης στο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα. Οι δυσκολίες υπάρχουν αλλά δεν είναι ο καθοριστικός παράγοντας. Η ρευστότητα της μεταβατικής αυτής περιόδου έχει αναγκάσει αρκετούς πλοιοκτήτες να τηρήσουν στάση αναμονής μέχρι να ξεκαθαρίσει το τοπίο της επόμενης μέρας.
Εξάλλου, η οικονομική ασφυξία με τα προβλήματα που την συνοδεύουν, μοιάζει να είναι η μία όψη της κρίσης. Στην άλλη πλευρά του νομίσματος υπάρχουν οι επενδυτικές ευκαιρίες που άρχισαν ήδη να προκύπτουν από την μεγάλη πτώση στις αξίες των πλοίων. «Όσοι εφοπλιστές διαθέτουν ρευστότητα, μοιραία θα πλουτίσουν αγοράζοντας στόλους σε τιμές ευκαιρίας», μας έλεγε πρόσφατα γνωστός πλοιοκτήτης, θυμίζοντας την πετρελαϊκή κρίση στη δεκαετία του ΄80, που οδήγησε σε σημαντικές ανακατατάξεις και ανακατανομή του πλούτου στις τάξεις των Ελλήνων εφοπλιστών.
Από την άλλη, τα μεγάλα επενδυτικά προγράμματα ναυπήγησης πλοίων μοιάζουν να αποτελούν βαρύ φορτίο υπό τις παρούσες συνθήκες για πολλές εταιρείες με τις αξίες τους να βρίσκονται σε ελεύθερη πτώση και αναγκάζονται να προχωρήσουν σε ακυρώσεις, έστω και αν αυτό σημαίνει απώλεια των προκαταβολών που δόθηκαν με την υπογραφή των συμβολαίων.
Πέραν όμως των ακυρώσεων από πλευράς των εταιρειών, η πιστωτική κρίση χτυπά και τα ασιατικά ναυπηγεία, πολλά εκ των οποίων αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στα λειτουργικά έξοδα και αφήνουν ακάλυπτες τις χρηματοπιστωτικές υποχρεώσεις τους Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αδυναμία έκδοσης επιστολών επιστροφής. Όταν ο αγοραστής-πελάτης του ναυπηγείου πληρώνει μια δόση, δέχεται μια ανάληψη υποχρέωσης, ώστε σε περίπτωση που για οποιονδήποτε λόγο δεν υλοποιηθεί η παραγγελία για τη ναυπήγηση των πλοίων, να επιστραφεί το κεφάλαιο στον πλοιοκτήτη.
Το βέβαιο πάντως είναι ότι οι ακυρώσεις παραγγελιών πλοίων με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο, σύμφωνα με ναυλομεσίτες θα λειτουργήσουν εξισορροπητικά στο ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης. Η επικείμενη ραγδαία αύξηση του προσφερόμενου τονάζ με την είσοδο τεράστιου αριθμού νέων πλοίων, αποτελεί έναν επιπλέον πονοκέφαλο για τις εταιρείες, αφού σε συνδυασμό με την υπάρχουσα κατάσταση στη διεθνή αγορά ναύλων είναι ικανή να διατηρήσει τη ναυτιλία επί μακρό χρονικό διάστημα σε τροχιά κρίσης.
αρθρο απο το Capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: