Τρίτη, 23 Σεπτεμβρίου 2008

ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΗΜΕΡΕΣ

Καμπανάκι κινδύνου για τη ναυτιλία
23/09/200809:31


Του Κώστα Νάνου
Στη δίνη της διεθνούς οικονομικής κρίσης κινδυνεύει να παρασυρθεί η ελληνική ναυτιλία. Η βίαιη πτώση της ναυλαγοράς άρχισε κιόλας να χτυπά "καμπανάκι" κινδύνου για τις ναυτιλιακές εταιρείες που επένδυσαν τα τελευταία χρόνια στην κατασκευή νέων φορτηγών πλοίων, χωρίς να έχουν υπογράψει προσύμφωνα με ναυλωτές, αλλά και εκείνες που βασίστηκαν κυρίως στον τραπεζικό δανεισμό για τη χρηματοδότηση μεγάλων προγραμμάτων ναυπήγησης πλοίων.
"Δεν έχουμε δει ακόμα τον πάτο της κρίσης", υπογράμμισε στο Capital.gr γνωστός Έλληνας εφοπλιστής, ερωτώμενος για την κατρακύλα των δεικτών της ναυλαγοράς, εκφράζοντας μάλιστα φόβους ότι αρκετές εταιρείες θα βρεθούν αντιμέτωπες με τον κίνδυνο της χρεοκοπίας. Αυτή όμως μοιάζει να είναι η μία όψη της κρίσης.
Στην άλλη πλευρά του νομίσματος υπάρχουν οι επενδυτικές ευκαιρίες που θα προκύψουν από την πτώση στις αξίες των πλοίων. "Όσοι εφοπλιστές διαθέτουν ρευστότητα, μοιραία θα πλουτίσουν, αγοράζοντας στόλους σε τιμές ευκαιρίας", συμπλήρωσε με έμφαση ο ίδιος πλοιοκτήτης, θυμίζοντας την πετρελαϊκή κρίση στη δεκαετία του ΄80, που οδήγησε σε σημαντικές ανακατατάξεις και ανακατανομή του πλούτου στις τάξεις των Ελλήνων εφοπλιστών.
Χαρακτηριστική περίπτωση η ναυτιλιακή εταιρεία της εφοπλιστικής οικογένειας Κολοκοτρώνη, που αν και κατάφερε μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα να χτίσει έναν από τους μεγαλύτερους στόλους δεξαμενόπλοιων, χρεοκόπησε και τα πλοία της κατασχέθηκαν από τις πιστώτριες τράπεζες, στις αρχές της δεκαετίας του ΄80.Η πιστωτική κρίση στις ΗΠΑ συνεχίζει να προκαλεί τριγμούς στο διεθνές οικονομικό περιβάλλον, ασκώντας μεγάλες πιέσεις στο παγκόσμιο εμπόριο και τις μεταφορές. Στη λίστα των θυμάτων συμπεριλαμβάνεται η ναυλαγορά, κυρίως στις μεταφορές ξηρού φορτίου.Όπως τονίζουν παράγοντες της αγοράς, από την κρίση απειλούνται τα πλοία που παραγγέλθηκαν ή αγοράσθηκαν την τελευταία διετία. Επειδή η αξία αγοράς τους την περίοδο εκείνη κυμαινόταν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, οι σημερινοί ναύλοι δεν μπορούν να καλύψουν τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τα δάνεια που συνάφθηκαν με σκοπό την απόκτηση τους.
Η ξέφρενη ανοδική πορεία των δεικτών της ναυλαγοράς έδωσε τη θέση της στη βίαιη πτώση τους, χωρίς κανείς να είναι σε θέση να προβλέψει πότε θα μπει φρένο σε αυτήν την "κούρσα" καθόδου.
Κι αυτό γιατί, όπως επισημαίνουν αναλυτές ναυλομεσιτικών γραφείων, το πλήγμα στις διεθνείς μεταφορές και οι παραλαβές των υπό παραγγελία πλοίων το 2009 και το 2010 συνιστούν έναν εκρηκτικό συνδυασμό αρνητικών εξελίξεων για τη ναυτιλία. Η αύξηση του προσφερόμενου τονάζ με την είσοδο των νέων πλοίων, θα ασκήσει ακόμα μεγαλύτερες πιέσεις στη ναυλαγορά, με άγνωστες συνέπειες για τις ναυτιλιακές εταιρείες.

Δεν υπάρχουν σχόλια: