Δευτέρα, 8 Σεπτεμβρίου 2008

ΑΠΟΨΕΙΣ ΠΕΡΙ ΑΓΟΝΩΝ ΓΡΑΜΜΩΝ

Μετά την κατάθεση των απόψεων κόμματος της Ελληνικής Βουλής περί των άγονων γραμμών με γενικό νόημα να αναλάβει το Δημόσιο εκτός από τις άγονες γραμμές αλλά και τα πλοία, θα θέλαμε να εκφράσουμε ορισμένα ερωτήματα, τα οποία μας απασχολούν.

Ποιος θα ηγείται της σύστασης και διαχείρισης του δημόσιου κοινωνικού φορέα και ποιοι θα είναι η επιτροπή και η στελέχωση της νέας εταιρείας; Θα είναι αφισοκολλητές, δημόσιοι υπάλληλοι ή πραγματικοί αγωνιστές, γνώστες του αντικειμένου;

Ο τελικός στόχος για επιτυχία με χρονικό εύρος 20 ετών έχει δύο παραμέτρους:
1) Καλύτερη συγκοινωνία μεταξύ των νησιών μας, αλλά και του Πειραιά.
α. Γρηγορότερη (όχι ταχύπλοα)
β. Ασφαλέστερη με νέα πλοία
2) Ελαχιστοποίηση του τελικού κόστους διακίνησης.
α. Σωστή διαχείριση
β. Καλή στελέχωση με έμπειρα και καταξιωμένα άτομα της ακτοπλοΐας.

Ποιος θα έχει την ευθύνη επιτυχίας ή αποτυχίας; Αν μας στοιχίζουν δηλαδή τώρα οι άγονες γραμμές 70 εκατομμύρια ευρώ, ποιος θα μας εξασφαλίσει ότι δεν θα στοιχίσουν 170 εκατομμύρια ευρώ που αν προσθέσουμε και την αγορά των πλοίων θα μας στοιχίσουν 570 εκαταμμύρια ευρώ ανά έτος;

Ξεχνάμε την προσπάθεια του Δημοσίου που έγινε ακριβώς με αυτό τον συλλογισμό πριν 25 χρόνια με αγορά πλοίων και που κατέληξε σε πλήρη μα πλήρη αποτυχία. Χωρίς βέβαια να υπάρξει ουδείς υπεύθυνος. Το ελληνικό Δημόσιο όμως, δηλαδή όλοι εμείς, τα πληρώσαμε.

Εκ των ιθυνόντων της πρότασης του κόμματος, ποιος έχει κάνει ισολογισμό δαπανών και χρηματοοικονομική μελέτη ώστε η πρόταση να έχει κάποια βάση; Γνωρίζει κανείς από τους προτείνοντες ότι τα έξοδα στις ναυτιλιακές εταιρείες είναι πλέον δυσβάστακτα και ακόμη για τους ίδιους τους επιχειρηματίες?

Η ελληνική ακτοπλοΐα αποτελεί μια άκρως ιδιαίτερη και δύσκολη επιχείρηση.
Και αυτός είναι ο λόγος που τα τελευταί 20 χρόνια έχουν παρελάσει μεγάλα ονόματα και όλοι έχουν απέλθει άρον άρον, από τους πατροπαράδοτους Νομικούς, Αγαπητούς, Στρίτζηδες μέχρι Μινωικές και τελευταίο απελθόντα τον κ. Παναγόπουλο.

Σήμερα δεν υπάρχει ούτε ένας αυτόνομος πλοιοκτήτης πλην του κ. Αγούδημου, από τους μεγάλους. Όλα τα πλοία τα έχουν τράπεζες. Και εκτός βέβαια τους πολύ μικρούς που φυτοζωούν πασχίζοντας να ανταποκριθούν στον ρόλο του πλοιοκτήτη.

Κύριοι προτείνοντες:

Ποιος υπεύθυνος στο τέλος θα πληρώσει τη νύφη του πειράματος;
Πιστεύω αυτός που πλήρωσε μέχρι σήμερα για τα όλα τα σκάνδαλα που καθημερινά βιώνουμε (χρηματιστήριο, ομόλογα, siemens, υπόθεση Παυλίδη κλπ), δηλαδή κανείς και στο τέλος βέβαια όλοι μας.

Ξεχνάμε πάλι ότι πριν πέντε χρόνια είχε συσταθεί μία επιτροπή σοφών για να δοθεί η λύση στις άγονες γραμμές πρόεδρός της ήταν ένας λογοτέχνης συγγραφέας, αδερφός ενός τότε υπουργού, με μηνιαίο μισθό (ντρέπομαι να σας πω) για την συμμετοχή του στην επιτροπή και αμφιβάλλω αν ήξερε ότι η θάλασσα είναι αλμυρή; Τελικά βγήκαν οι αποφάσεις, οι οποίες πού είναι τώρα; Στα σκουπίδια.
Και το πανηγύρι συνεχίζεται για να χορεύουν οι επιτήδειοι.

Θα πρέπει όποιος ρίχνει μια ιδέα φωτοβολίδα να μπορεί να τη στηρίξει, στα δυο βασικά της θεματα.
1)το ανθρώπινο δυναμικό της και
2) χρηματοοικονομικά που στο τέλος εκεί είναι και το τελικό αποτέλεσμα. Να εξασφαλίσει ότι δεν θα ξεφύγει από τα σημερινά οικονομικά δεδομένα.

Ας γίνουμε επιτέλους υπεύθυνοι των πράξεών μας.

Όχι πια προτάσεις και αερολογίες.

Όπως λέμε και στη Νάξο, με τα λόγια, χτίζω ανώγια και κατώγια. Όλα τα παραπάνω τα αναφέρω με την πλήρη γνώση και εμπειρία που έχω για τις άγονες γραμμές.


Νίκος Δέτσης

2 σχόλια:

Νίκος Συρμαλένιος είπε...

Η Θέση μας (ΣΥΝ-Κυκλαδική Πρωτοβουλία)για τη σύσταση δημόσιου-κοινωνικού Φορέα για την κάλυψη τουλάχιστον των γραμμών δημοσίου συμφέροντος (άγονων γραμμών)στηρίζεται πρώτον στην εμπειρία και άλλων χωρών π.χ. Φιλανδία (ο Φορέας διαθέτει ορισμένα πλοία διαφόρων μεγεθών)και επίσης στην πεποίθηση ότι καμιά ακτοπλοϊκή εταιρεία δεν είναι διατεθιμένη ακόμα και με ισχυρές επιδοτήσεις να δρομολογήσει σύγχρονα και αξιόπλοα πλοία στις συγκεκριμένες γραμμές, αφού δεν αποτελούν γραμμές φιλέτο.
Η μέχρι σήμερα εμπειρία, έδειξε ότι τα υποτιθέμενα νεότευκτα πλοία που δρομολογούνταν με δωδεκαεείς συμβάσεις, δεν πρόκειται να μπουν ποτέ, αφού οι εφοπλιστές κάνουν τη δουλειά τους με τα διάφορα "Παναγία Χοζοβιώτισα" με επαναλαμβανόμενες ετήσιες συμβάσεις.
Ο Δημόσιος-Κοινωνικός Φορέας Ακτοπλοϊας, θα είναι υπό κρατικό έλεγχο και με ισχυρή συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τοπικών φορέων (π.χ. Επιμελητήρια), ακόμα και ιδιωτών, ντόπιων επιχειρηματιών που αγαπάνε τον τόπο τους και θέλουν να συμβάλουν στην άρση της απομόνωσης των νησιών τους. Προφανώς κάποιο Δ.Σ. θα διαχειρίζεται τα του Φορέα.
Ο κίνδυνος να αποτύχει ο Φορέας είναι υπαρκτός, αλλά όλα εξαρτώνται από τη χρηστή και σωστή διαχείριση και κυρίως από τη σύνθεση του Δ.Σ.
Μπροστά στη σημερινή δραματική κατάσταση, τουλάχιστον για τη νησιωτική ενδοεπικοινωνία, αξίζει ν' αγωνιστούμε σε νέες βάσεις για να στήσουμε το Φορέα, μακριά από κομματικά και ιδιοτελή συμφέροντα, από κολλητούς και οσφυοκάμπτες, με γνώμονα την εξυπηρέτηση κυρίως των μικρών νησιών.
'Αλλωστε η ζωή είναι πάντα ένα στοίχημα, που πρέπει κάθε στιγμή να κερδίζουμε.
Νίκος Συρμαλένιος,
νομαρχιακός σύμβουλος Κυκλάδων και με΄λος της ΚΠΕ του ΣΥΝ

nikos είπε...

Ασφαλώς και με την ιδέα πως όλα μπορούν να πάνε καλά, μπορούν και να γίνουν; Για μία τέτοια επένδυση, τουλάχιστον για τις Κυκλάδες περίπου των 100 εκατομμυρίων ευρώ, ώστε να αντικατασταθούν τα σημερινά παλιά πλοία με νεότευκτα, θα πρέπει αν μη τι άλλο να δημιουργηθεί μία επιτροπή ώστε να ξεκινήσει να προσδιορίζει τις άγονες, τα πλοία και τις χρηματοοικονομικές μελέτες, ώστε να γνωρίζουμε α) για τι συζητάμε και τι θέλουμε και β) να αρχίσει να δημιουργείται το υπόβαθρο της νέας αυτής εξέλιξης.