Πέμπτη, 28 Μαΐου 2009

ΚΑΤΑΣΧΕΣΕΙΣ ΠΛΟΙΩΝ ΣΤΗΝ ΑΚΤΟΠΛΟΙΑ


Δύσκολο προδιαγράφεται το 2009 για τους ισχυρούς αλλά και τους αδύναμους της ελληνικής ακτοπλοΐας.

Παρά το μειωμένο κόστος καυσίμων σε σχέση με πέρυσι, οι οικονομικές ζημιές διευρύνονται για τους ισχυρούς παίκτες στο Αιγαίο, ενώ το φάσμα των κατασχέσεων αντιμετωπίζουν πλέον οι μικρότερες εταιρείες του κλάδου.
Πρόκειται για ένα δίχως προηγούμενο σκηνικό αφόρητων πιέσεων που έχει διαμορφωθεί στο χώρο της ακτοπλοΐας.
Πέραν των επισχέσεων εργασίας στις οποίες προχωρούν ολοένα και περισσότερα πληρώματα πλοίων, επειδή δεν πληρώνονται, αρκετές εταιρείες πλέον βρίσκονται μπροστά στον κίνδυνο να κατασχεθούν τα πλοία τους.
Τράπεζες και εταιρείες πετρελαιοειδών πιέζουν πολλές ακτοπλοϊκές εταιρείες που τον τελευταίο χρόνο βρίσκονται κυριολεκτικά με την πλάτη στο τοίχο και αδυνατούν να πληρώσουν τα χρέη τους.
Η GA Ferries του Μάκη Αγούδημου και η ΣΑΟΣ Ferries του Φώτη Μανούση φέρονται να βρίσκονται πλέον στο “κόκκινο”, καθώς κάποια πλοία τους απειλούνται με κατάσχεση.
Την απειλή της κατάσχεσης πλοίου αντιμετώπισε τις προηγούμενες μέρες και η ΛΑΝΕ, θυγατρική της ΑΝΕΚ, για μια οφειλή υπό διακανονισμό με την εταιρεία πετρελαιοειδών Μαμιδάκης, αλλά ύστερα από διαπραγματεύσεις ανάμεσα στις δύο πλευρές, βρέθηκε συμβιβαστική λύση για την αποπληρωμή των οφειλών.
Αυτό που πληρώνουν φέτος οι «μικροί» της ακτοπλοΐας, -όπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν στο Capital.gr κύκλοι της Ακτή Μιαούλη- είναι το τεράστιο κόστος καυσίμων που αντιμετώπισαν πέρυσι λόγω της εκρηκτικής ανόδου της τιμής του πετρελαίου. «Οι περισσότερες εξ αυτών των εταιρειών υπέγραψαν διετείς συμβάσεις για την εκμετάλλευση άγονων γραμμών όταν είχε 40 δολάρια το βαρέλι, αλλά στην πορεία η τιμή εκτοξεύθηκε στα 150 δολάρια το βαρέλι, φτάνοντας στο σημείο τα πλοία να ταξιδεύουν με 90% πληρότητα και να έχουν ζημίες».
Με απόφαση του Πρωτοδικείου Αθηνών το επιβατηγό ταχύπλοο Jet Ferry της GA Ferries πρόκειται να βγει σε πλειστηριασμό λόγω χρεών προς την γαλλική τράπεζα Natixis. Την ίδια ώρα, πιέσεις λόγω της οικονομικής κρίσης και της μειωμένης επιβατικής και εμπορευματικής κίνησης σε Αιγαίο και Αδριατικής, δέχονται οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου της ακτοπλοΐας.
Η ΑΝΕΚ συμφερόντων Γιάννη Σήφη Βαρδινογιάννη και η Attica Group, οι δύο ισχυροί πόλοι της ακτοπλοΐας διόγκωσαν τις ζημιές τους σε σχέση με πέρυσι.
Η χανιώτικη εταιρεία που μετά την απόκτηση του 33,35% της HSW από τις Μινωικές Γραμμές, κατέστη ο μεγάλος πρωταγωνιστής στο Αιγαίο, εμφάνισε διευρυμένες ζημιές στη διάρκεια των τριών πρώτων μηνών του 2009.
Συγκεκριμένα, για τον όμιλο ΑΝΕΚ οι ζημιές μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας διαμορφώθηκαν σε 14,6 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών το αντίστοιχο τρίμηνο του 2008 ύψους 11,1 εκατ. ευρώ.
Παρόμοια εικόνα εμφανίζουν και τα ενοποιημένα αποτελέσματα Attica Group, καταγράφοντας ζημίες μετά από φόρους της τάξεως των 14,8 εκατ. στις οποίες όμως περιλαμβάνονται μη επαναλαμβανόμενες ζημίες 4,38 εκατ. ευρώ από χρηματοοικονομικά παράγωγα ασφάλισης κινδύνου για το πετρέλαιο.
Στα αντίστοιχα αποτελέσματα του α΄ τριμήνου 2008 που είχαν ανέλθει σε ζημίες 3,02 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνονταν έκτακτα κέρδη 6,32 εκατ. ευρώ από την πώληση τριών πλοίων RoRo.

Δεν υπάρχουν σχόλια: